Sjuk?

Satt (låg) i soffan och läste Corren på telefonen varav jag läste om en som fått en hjärtinfarkt och de sa inom sjukvården att denna skulle ta en värktablett och återkomma dagen efter. Men denna person avled och händelsen är Lex Maria anmäld. Och då hamnade jag ju på den sidan där anmälan stod och när jag ändå var där blev jag himla nyfiken och började läsa andra anmälningar och..
Jag hoppas att varken jag eller någon närstående ALDRIG blir allvarligt sjuk för fy vad slarviga en del är inom vården.

Läste om ett annat fall "rörande försenad utveckling hos ett spädbarn" Men kan väl inte direkt påstå att de är sjukvårdens fel att de blivit så. Snarare föräldrarnas faktiskt.
"Universitetssjukhuset i Linköping har gjort en anmälan till Socialstyrelsen enligt Lex Maria. Anmälan rör dålig viktuppgång hos ett spädbarn från och med fyra månaders ålder. Under de följande månaderna sker ingen viktökning alls. Enstaka kontroller på BVC kommer till stånd men familjen uteblir"
Struntar familjen i att gå dit kan väl inte de göra något? Bvc är ju frivilligt. Och de är heller inte meningen att de ska jaga alla vuxna människor som uteblir? De är ju som sagt vuxna.
"Vid kontroll vid 10-månaders ålder är barnet så påverkat att det akut remitteras till Barnsjukhuset för utredning och behandling"
Tycker de är så konstigt. Men de här är fortfarande föräldrarnas ansvar. Skillnad hade de varit om föräldrarna gång på gång kontaktat bvc pga att barnet inte ökade i vikt och familjen inte fick någon hjälp. De är svårt för dem att hjälpa någon som inte kommer dit?
Bara en tankeställare jag fick medans jag läste

Men nu förbjuder jag mig själv att fortsätta läsa där. Annars kommer jag aldrig våga sätta min fot på sjukhuset någonsin igen. Först tänkte jag att de var en himla tur att jag inte bodde i Norrköping. 5 anmälningar bara under januarimånad i år. Men slår man ut de på ett helt år sen är inte Linköping mycke bättre. Och alla dessa dåliga(vård)centraler..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0