Lucia, 13 December 2010

Japp de är de idag ja:)

Dagen har fått sitt namn fram helgonet S:ta Lucia. Hon var en ung italienska som led martyrdöden år 304. Hon levde i Syracusa på Sicilien och i legenden sägs att hennes fästman angav henne för att vara kristen, efter att hon använt sin hemgift till mat åt de fattiga. Vid denna tid var det straffbart att vara kristen i det romerska samhället och hon dömdes till döden. Som hämnd stack hon ut sina ögon och skickade dem till angivaren.. Hon blev även dömd att bli glädjeflicka på en bordell. Har hittat lite olika berättelser om de där. Men hon hade lovat gud att aldrig ha sex. Och hennes mamma ville gifta bort henne. När mamman sen blev sjuk men mirakulöst tillfrisknade tog hon tillbaka att hon lovat bort henne. Vilket gjorde mannen arg. Han kände sig sviken och därför angav han henne. Hemskt är de i vilket fall.

Lucia firandet som förekommer nu är faktiskt en svensk tradition. Och de är främst förskolor och skolar som för traditionen vidare. Likaså Linnéas förskola:). Så där var vi i morse och kollade:) Bella fick ledigt på morgonen och vara med. Är lite besviken faktiskt. Först och främst fick vi inte ta kort. Under själva när de sjunger kan jag väl förstå. Men vi fick inte ens ta kort när de stod stilla innan de gick ut. DÅLIGT.. Sen såg vi knappt någon eftersom en fröken satte sig med Linnéa och en till i knät på sidan av typ lite bakom.. Av de lilla jag såg var hon duktig. Hon satt mest stilla. Gjorde lite rörelser då och då. Vi fick va kort inne på avdelningen sen men vad spelar de för roll. Är ju som att ta kort hemma då ju.. Här är ett från när hon prövade den i affären i vilken fall.
För fick inte ett ända kort som inte var jätte suddigt inne på avd. Eller jo när vi fika. Men då var luvan av...


Sen åkte jag och jobbade. Himla kul. ALLA barn kom ihåg mig. Inte alla vuxna men:). De första barnet jag träffa ropade när jag kom lite på håll.. "HEJ MALIN, är du tillbaka". Sen fick jag tusen frågor om vart jag hade varit. Om jag inte var vithårig förut och allt möjligt. Och sen. "kan inte du rita hello kitty till mig" typ nio tjejer sa de. Idag sa jag nej Haha. Målade tomtar och lucior som de fick färglägga. De tyckte även att jag skulle rita Hannah Montana men så bra kan inte jag rita:)

Ska tillbaka dit i morgon, de ska bli skoj. Sen onsdag blir de Vidingsjö och Fredag Ljungsbro. Har varit på båda ställena innan. Så de känns bra. Får se vart man hamnar på Torsdag bara:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0